Säljaren står faran för fastighet innan tillträde

Köpt en gård tillträde 14 mars 2013 nu har värmepumpen i bostadshuset gått sönder och mäklaren säger att jag skall betala. har endast erlagt handpenning.Kan man bli ersättnings skyldig fast jag inte tillträtt

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Din fråga rör ansvaret för fel som sker mellan själva köpet och tillträdet av fastigheten. Köp av fastighet regleras i jordabalkens fjärde kapitel, och frågan om fel innan tillträde hanteras i 11-12 §§ (som kan hittas här: https://lagen.nu/1970:994 ). Vad det först gäller 12 § handlar den om ansvaret för fel som på något sätt beror på säljaren, att han orsakat felet eller struntat i att vidta nödvändiga åtgärder. Naturligt nog är det säljaren som står faran för dessa fel, och det ger dig som köpare rätt till antingen prisavdrag eller att häva köpet, om felet är väsentligt. Det finns dock inget i din fråga som tyder på att säljaren gjort något fel som på något sätt orsakat att värmepumpen gått sönder, och då blir frågan vad som händer vem som står ansvaret för rena olyckshändelser och liknande skador. För att få svar på den frågan får vi titta i 11 §. Vid olyckshändelser och liknande skador som uppstår utan att någon orsakat felet, framgår det av 11 § att huvudregeln är att säljaren står faran för även dessa fel. Detta beror på att det är säljaren som har besittning av fastigheten och att det vore orimligt att lägga detta ansvar på köparen då han inte kan råda över fastigheten ännu. Det finns dock ett undantag vid rena förslitningsskador som man kan vänta sig vid ett vanligt användande av fastigheten. Att en värmepump gått sönder kan knappast ses som en sådan förslitningsskada, om nu inte gården är i väldigt dåligt skick, vilket leder till att det alltså är säljaren som ansvarar för felet. Nu har vi alltså konstaterat att det föreligger ett fel som säljaren ansvarar för. Säljaren kan alltså inte kräva dig på pengar för att betala att värmepumpen ska lagas. Om säljaren trots detta vägrar att laga värmepumpen och att den vid tillträdet inte fungerar, har du då rätt till prisavdrag och i vissa fall hävning. Rimligast här vore isåfall att kräva prisavdrag, eftersom felet verkar kunna avhjälpas utan större problem. Då detta är ett senare, eventuellt, problem, så vill jag bara uppmärksamma dig på att du isåfall måste reklamera felet "inom skälig tid" enligt 19 a § för att ha rätt att göra felet gällande. Denna tidsfrist börjar dock inte löpa förrän tillträde sker. Om du har ytterligare frågor, så tveka inte på att höra av dig! Mvh,
Leo AnderssonRådgivare