Arvsskifte och Reverser

Hej, har några korta frågor angående arvskifte: 1. Vid 1a förälderns frånfälle fanns inga tillgångar p g av nybyggt hus. Vid 2a förälderns frånfälle var tillgångarna ca 100.000 och ytterligare 3 barn har arvsrätt som inte har arvsrätt efter 1a föräldern. Föreligger någon efterarvsrätt? 2. Reverser är skrivna som har sex månaders uppsägningstid men som inte sades upp förrän efter nio månader. Har rätten till dem därmed förfallit? 3. Om inte, reverserna ska uppräknas enligt konsumentprisindex. Uppgift saknas om ränta men är angiven i uppsägningen. Har uppsäganden rätt till sådan dessutom?

Lawline svarar

Hej. 1. Är de tre barnen inte barn till den 1a föräldern så har de ingen arvsrätt efter denne. Fanns det dock inte några som helst tillgångar efter den 1a föräldern (vilket låter anmärkningsvärt) så påverkar det inte arvet efter den 2a föräldern, dvs. alla barn ska dela på den kvarlåtenskap som finns. Kommer ni dock fram till att det fanns tillgångar efter den 1a så ska dessa tillgångar i efterhand bara delas av arvingar till den föräldern. 2. Revers är ett annat ord för skuldebrev, och regleras i lag (1936:81) om skuldebrev (https://lagen.nu/1936:81). Jag är inte riktigt säker på vad du menar med uppsägningstid (då detta ord inte används i detta sammanhang). Menar du förfallodatum, alltså när skulden ska betalas så försvinner inte skulden efter att betalningstiden utgått. Skulden försvinner först 10 år efter att den uppkommit (eller 3 år om det gäller ett konsumentförhållande). Om inte ett så kallat preskribtionsavbrott sker, genom att skicka fakturor eller att den som är skyldig pengar på annat sätt erkänner sin skuld. Efter att betalningstiden har gått ut kan ränta utgå. Om ingen räntesats är föreskriven så gäller räntelagens regler (https://lagen.nu/1975:635). Räntan räknas från dess att betalningstiden gått ut, och ska vara riksbankens referensränta plus 8 procentenheter, (är exempelvis refernsräntan 2 procent så kan man ta ut 10 procent ränta). Hoppas du fick svar på dina frågor!
Erik Yderstedt KarlssonRådgivare