Arvsfördelning särkullbarn

ARV - SÄRKULLLBARN I är gift med K och har ett gemensamt barn, A. I har ett särkullbarn, B. K dör först och efterlämnar då sin maka I och det gemensamma barnet A. Sedan dör I och efterlämnar då det gemensamma barnet A och särkullbarnet B. Hur skall arvet efter I fördelas? B har nu fått ett förslag till arvskifte, där han skall få 25% och A 75% av behållningen i boet enligt bouppteckningen efter I. För att veta om denna fördelning är korrekt, bör man väl veta hur bodelning/ arvskifte ser ut efter K? A kanju ha fått ut sin arvslott efter K redan eller hur? I så fall skall väl kvarlåtenskapen efter I delas lika? Delningen 25/75 förutsätter väl att behållningen efter I är densamma som behållningen efter K och att A inte fått ut sin arvslott?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Regler om arvsfördelning återfinns i Ärvdabalken (ÄB) som du hittar här: https://lagen.nu/1958:637. I ÄB 3 kap 1 § stadgas det att om arvlåtaren var gift, så ska kvarlåtenskapen tillfalla den efterlevande maken. När K avled, tillföll således K:s kvarlåtenskap maken I. Det gemensamma barnet A kan inte begära ut sin del av arvet efter K vid denna tidpunkt, utan ärver K först när I avlider. I har förfoganderätt över K:s kvarlåtenskap. Detta innebär att I i princip kan göra vad denne vill med egendomen, men inte testamentera bort den. Detta är en av anledningarna till att A och B:s arv räknas i andelar och inte i specifika summor. I kan alltså minska behållningen efter K utan att detta påverkar arvsfördelningen. När I avlider, tillkommer 50 % av I:s kvarlåtenskap A som arv efter K enligt ÄB 3 kap 2 § 1 st. Den viktigaste (och vanligaste) bestämmelsen som kan förändra denna fördelning är om I inte fick hela arvet efter K när K avled (vanligen pga. testamente) enligt ÄB 3 kap 2 § 3 st. Då minskas A:s andel efter K i motsvarande mån. Något annat som kan förändra fördelningen är om något av barnen (A eller B) har fått förskott på arvet enligt ÄB 6 kap 1 §. Detta ska i sådana fall avräknas på deras respektive andel av arvet. Om detta inte har skett, blir arvsfördelningen följande när I avlider; - A har rätt till hälften av I:s kvarlåtenskap i form av arv efter K (ÄB 3 kap 2 § 1 st.) - A och B ska dela lika på den återstående delen av I:s kvarlåtenskap. (ÄB 2 kap 1 §). Detta medför att A får 75 % och B får 25 % av I:s kvarlåtenskap. Hoppas att detta var svar på din fråga! Vänligen Amanda Harrysson
Amanda HarryssonRådgivare