Skada på fastighet efter att grannen har grävt på sin tomt, vem ansvarar?

Hej! Min Granne har anlitat en entreprenör för att bygga ett nytt garage. Entreprenören har använt en ingenjör som planerat arbetet. Nu är det så att till följd av grävningen (Precis vid min tomtgräns) så har sprickor har börjat visa sig i fasaden. Vem ska jag vända mig till för skadestånd? Grannen säger att firman som utfört entreprenaden är skyldig att betala men de skyller allt på ingejörens beräkning och han går ej att få tag på! Vem är skyldig att betala skadeståndet och vem är inte och varför?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! För att skadestånd ska utgå krävs att "den som utför eller låter utföra arbetet har försummat att vidta sådana skyddsåtgärder som kan anses nödvändig för att förebygga skada på angränsande fastighetet" (se 32:5 Miljöbalken tillsammans med 3:3 Jordabalken, https://lagen.nu/1998:808#K32 respektive https://lagen.nu/1970:994#K3P3). Förutsatt att sådana skyddsåtgärder inte har vidtagits så är det entreprenören såväl som fastighetsägaren som ska ersätta dig för skadorna, de svarar solidariskt och du kan således kräva ut hela det belopp du yrkar på av någon utav parterna. (se 32:7-8 Miljöbalken). Att entreprenören har valt att grunda sitt arbete på tredje parts beräkningar är entreprenörens problem, om något så lär ingenjören bli skadeståndsskyldig gentemot entreprenören men ingenjören är inte skadeståndsskyldig gentemot dig enligt Miljöbalken eftersom att denne inte utförde arbete på grannfastigheten. Vänligen,
Sebastian WallinRådgivare