Skadeståndsansvar för barn

Min dotter råkade ha ner ett fat i en affär, värd 4500:- enligt dom, och det enda exemplar som finns. Nu har inte mitt försäkringsbolag tagit kontakt med dom som tänkt, o jag har nu fått en faktura på 4500:-, som ska betalas inom 10dgr. Hur brukar det funka vid såna här olyckor? Måste jag betala? O kan jag såfall kräva att få fatet , trots att ett är sönder, jag ska ju endå betala för det.

Lawline svarar

Hej! *Tack för att du har vänt dig till Lawline med dina frågor. * Huvudregeln är att barn under 18 år skall ersätta skada som de orsakat genom oaktsamhet. Härtill skall man ta hänsyn till barnets _ålder_, _utveckling_, _händelsens beskaffenhet_, _ekonomiska förhållanden_ samt om det finns en _ansvarsförsäkring_. (1) Detta innebär att barn är skadeståndsskyldiga men i praxis och utvecklats en magisk gräns för oaktsamhetsbedömningen vid 15 år. Frågan är således hur gammal din dotter är och om din dotter var oaktsam. För att besvara din fråga fullt ut måste en rad omständigheter läggas för att avgöra om din dotter var oaktsam. Om det är så att din dotter har varit oaktsam och är under 18 år har du som förälder en garantställning (ett begrepp som vi jurister använder). Detta innebär att du kan anses ha varit oaktsam, och därmed vållat skadan i detta fall, om du inte haft uppsikt över din dotter när denna händelse skedde. (2) *Vad som är viktigt är helt enkelt om din dotter var oaktsam eller inte. En ren olycka är alltså INTE skadeståndsgrundande.* (1) se 2 kap. 4§ skadeståndslagen (2) se 6 kap. 2§ 2st föräldrabalken *Allt gott!* Filip Henriksen
Lawline RådgivareRådgivare