FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt03/12/2006

Får hyresvärd ta ut deposition som säkerhet?

Är det okej att min hyresvärd vill ha en handpenning som säkerhet? Hur mycket kan han i sådana fall ta som säkerhet?

Lawline svarar

Hej, Den handpenning du pratar om benämns vanligen som deposition. Det är i Sverige tillåtet för en hyresvärd att ta ut deposition som säkerhet, och detta förekommer i ganska stor utsträckning. Någon direkt beloppsgräns har inte satts utan vad som kan anses skäligt beror på de aktuella omständigheterna (hyrans storlek m.m.). Normalt i sammanhanget är dock mellan 1-3 månadshyror. Vid inbetalning av deposition så är det viktigt att tillse att du får ett kvitto på inbetalningen, och det är även att rekommendera att någon form av skriftligt avtal upprättas mellan dig och hyresvärden för att styrka depositionens existens. Det är vid större depositioner inte ovanligt att den ränta som över tiden utgår på beloppet skall tillgodoräknas hyresgästen, och sedermera återbetalas till denne i samband med depositionens återfående. Detta är dock något som du och din hyresvärd i så fall får komma överens om. Lycka till! Vänligen,
Carl Johan ZimdahlRådgivare