Ställa bostadsrätt i säkerhet för dotterns lån gällande annan fastighet?

Min sambo vill pantsätta vår gemensamma bostadsrätt, för att ge hennes dotter ett lån för köp av stuga! Är tveksam till detta, då dottern inte har några utmätningsbara tillgångar, ensamstående med två minderåriga barn men med fast jobb och bra lön. Dessutom skall dottern betala "lånet".

Lawline svarar

Hej! Det problematiska i denna situation är det faktum att om dottern i framtiden inte betalar på lånet av en eller annan anledning så kan er bostadsrätt utmätas för att betala skulden då bostadsrätten är pantsatt och står som säkerhet för hennes stuglån. Det innebär alltså att om dottern i framtiden inte vill betala lånet eller inte kan betala p.g.a. sjukdom/arbetslöshet eller liknande så kan du och din sambo bli av med er gemensamma bostad. Detta är ett scenario du och din sambo bör diskutera igenom om ni väljer att ställa er bostadsrätt som säkerhet för dotterns lån. Ni bör då vara medvetna om att det kan leda till att ni förlorar bostadsrätten om lånet inte betalas (eller att ni indirekt tvingas betala av det dottern inte kunnat betala på lånet för att få behålla bostadsrätten) och ni bör vara beredda att ta den risken om ni väljer att ställa lägenheten som säkerhet för dotterns lån. Om dottern ska köpa en fastighet kanske det kan vara ett alternativ att ställa den fastigheten som säkerhet för bolånet istället? Hoppas mitt svar hjälper er vidare i era funderingar! Vänligen,
Fanny OlssonRådgivare