FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt29/08/2012

Skillnad i krav på sekretess/tystnadsplikt gällande privat eller offentlig anställning

Hej! Jag undrar vad det finns för skillander i offentlig och privat sektor vad gäller krav på sekretess/ tystndsplikt

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Krav på sekretess och tystnadsplikt inskränker stadgade rättigheter gällande tryck- och yttrandefrihet och har som syfte att begränsa spridning av känslig information. Offentlighets- och Sekretesslag (2009:400) (OSL) berör myndigheter och personer vars yrkesutövning är i det allmännas tjänst eller det som annars kan kallas offentlig sektor. OSL reglerar sekretess både genom att de anställda beläggs med tystnadsplikt gällande interna förhållanden men även begränsning i utgivande av handlingar. OSL gäller även för juridiska personer så som aktiebolag och handelsbolag där kommun eller landsting har ett stort inflytande. Dessa juridiska personer är att jämställa med en myndighet. Därmed regleras tystnadsplikt, sekretess samt brott mot detta för anställda inom offentlig sektor i första hand genom lag. Gällande privat sektor är det istället enskilda lagar exempelvis lag (1990:409) om skydd för företagshemligheter (FHL), rättsprinciper och klausuler i anställningsavtal som tillsammans spelar en avgörande roll. FHL ger visst skydd åt företagsintern information gällande affärs- eller driftförhållanden i en näringsidkares rörelse som näringsidkaren aktivt håller hemlig. Skulle denna information bli offentlig kommer detta innebära skada för näringsidkaren i sin konkurrerande verksamhet med andra näringsidkare. Om en anställd skulle röja sådan information till en konkurrent kan detta innebära ett brott mot FHL med straff som följd. Vidare finns en lojalitetsplikt mellan arbetstagare och arbetsgivare. Lojalitetsplikten förbinder arbetstagaren att agera lojalt mot sin arbetsgivare under den tidsperiod som anställningen pågår. Exempelvis genom att inte engagera sig i konkurrerande verksamhet som kan vara till skada för arbetsgivaren. Utöver FHL och lojalitetsplikten finns det en ökad möjlighet för arbetsgivare inom privat sektor att reglera krav på sekretess och tystnadsplikt genom exempelvis detaljerade klausuler i anställningsavtal. Det finns alltså en större frihet för arbetsgivaren inom privat sektor att reglera vilken typ av information som skall hemlighållas samt även om arbetstagaren ska vara bunden av tystnadsplikt även efter det att anställningen upphört. Jag hoppas jag kunnat bringa viss klarhet i din frågeställning. Laghänvisningar Offentlighets- och sekretesslag(2009:400): https://lagen.nu/2009:400 Lag (1990:409) om skydd för företagshemligheter: https://lagen.nu/1990:409 Med Vänlig Hälsning
Hannah JakobssonRådgivare