FrågaFAMILJERÄTTBodelning23/08/2012

Hälftendelning vid bodelning

Hej, jag och min man ska skiljas efter 5 års äktenskap. Han står som ägare till vår fastighet och står även för alla lånen. Har jag ändå rätt till hälften eftersom vi är gifta? Han har för avsikt att bo kvar i fastigheten, jag har hittat en lägenhet som jag kommer att hyra. Vår son ska bo hos oss varannan vecka. Är det till min nackdel att adressändra innan bodelningen är klar?

Lawline svarar

Hej! Då du inte nämner något äktenskapsförord eller annat som skulle föranleda att fastigheten är enskild egendom så utgår jag från att den är giftorättsgods. Därmed ska den ingå i bodelningen, 10:1 Äktenskapsbalken (ÄktB). Innan ert giftorättsgods delas har varje make rätt att från sin egendom avräkna sina skulder, 11:2 ÄktB. Det innebär att din man från fastighetens värde får dra av lånen. Därefter delar ni lika på nettovärdet, 11:3 ÄktB. I första hand har varje make rätt att på sin lott få sin egen egendom. Det innebär att fastigheten ska tillfalla din man, och att du istället kan få annat giftorättsgods till samma värde. Om det inte finns måste din man köpa ut dig. Det finns dock speciella regler om övertagande av den gemensamma bostaden, 11:8 ÄktB. Då du redan har hittat en lägenhet utgår jag dock från att det inte är aktuellt i ert fall. Adressändringen inverkar inte på det nu behandlade. Äktenskapsbalken hittar du här: https://lagen.nu/1987:230 Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare