Avtalsslut av anställd

Hej, på arbetsplatsen har vi en kaffemaskin som vi betalat månadsvis för. Vi har nu begärt att avsluta detta och då hänvisar man till ett avtal som en anställd ingått (ej firmatecknare men dock styrelsemedelem) där det framgår att uppsägningstiden är mycket lång. Kan detta avtal vara giltigt pga att vi betalt fakturorna? Avtalet har aldrig diskuterats eller känts till av företaget (firmatecknare).

Lawline svarar

Hej! Utifrån den information som lämnats här får det anses troligt att avtalet är bindande för din arbetsgivare. Detta kan bero på flera orsaker. Exempelvis kan denna person som företrädare för din arbetsgivare inta en sådan ställning att personen har behörighet att ingå denna typ av avtal. Om så är fallet kan jag inte säkert säga utan att närmare veta personens ställning på arbetsplatsen. En annan möjlighet är, precis som du frågar, att din arbetsgivare blir bunden genom att bete sig på ett sett som tyder på att avtalet är bindande. Ett tydligt exempel på detta är att utföra den prestation som avtalet ålägger, i detta fall att betala. Då din arbetsgivare har betalat hyran under en tid detta anses ha lett till att avtalet blir bindande även om personen från början egentligen inte hade rätt att inga avtalet.
Lawline RådgivareRådgivare