Halkat i relaxavdelningen - rätt till skadestånd?

Under en vistelse på ett hotell i Skellefteå halkade jag i relaxavdelningen och bröt armbågen. Golvet hade ett väldigt slätt kakel, när det blev blött vart det halt som en isbana. När jag senare pratade med personalen i receptionen visste de om detta problem (de städar där på kvällarna). Jag anser att jag inte hade halkat och fått denna fraktur om de haft ett golv med struktur i kaklet. Sjukskriven minst 5-6 veckor. Hade druckit en liten mängd alkohol men var inte alls berusad. Har jag rätt att begära skadestånd av hotellet? Hur gör jag det?

Lawline svarar

Hej! När det i ett skadeståndsfall inte finns något avtal eller någon relation som reglerar skadeståndsansvaret mellan den som lider skada och den som orsakar skada gäller skadeståndslagen (SkL). SkL är därmed den lag som ska tillämpas i ditt fall. Enligt 2 kap. 1 § SkL ska den som uppsåtligen eller av oaktsamhet orsakar personskada ersätta denna. En första förutsättning för att erhålla skadestånd är alltså att någon varit uppsåtlig eller vårdslös. För att bedöma om någon varit vårdslös görs en helhetsbedömning av fallet där riskerna för skada och kostnaderna för skadeförebyggande åtgärder vägs mot varandra. Skador kan även vållas genom underlåtenhet, dvs. att någon vållar skada genom att _inte _göra det som _borde _göras för att undvika skada. Eftersom du halkat på ett halt golv som personlen varit medveten om bör det kunna sägas att din skada orsakades genom underlåtenhet att undanröja eller minimera riskerna med det hala golvet, exempelvis genom att varna för halt golv. Skulle hotellet anses ha varit vållande till din skada kan du begära ersättning för personskada. Skadestånd för personskada omfattar ersättning för sjukvårdskostnader och andra kostnader, inkomstförlust samt ersättning för fysiskt och psykiskt lidande av övergående natur (även kallat sveda och värk) (5 kap. 1 § 1 st. SkL ). För att få ersättning för sveda och värk krävs normalt att den som lidit skada varit (eller är) sjukskriven, vilket är fallet med dig och din skada. Det finns också en regel om jämkning av skadestånd i de fall då den skadelidande varit medvållande till sin skada (6 kap. 1 § 1 st. SkL). För att skadestånd för personskada ska jämkas krävs att den skadelidande genom _grov vårdslöshet_ ha medverkat till skadan. I ditt fall är det den alkohol du hade druckit som skulle kunna anses som medvållande, men berusning anses inte i sig själv som tillräcklig grund för att jämka skadeståndet, och det är i allmänhet grov vårdslöshet av mycket allvarligt slag som krävs för att skadestånd för personskada ska jämkas. Eftersom jag inte vet hur det ser ut där du skadade dig eller om hotellet faktiskt hade försökt avvärja risker är det svårt att säkert säga om hotellet varit vårdslöst eller inte. Jag skulle därför råda dig till att kontakta någon som arbetar med skadeståndsrätt för att till denne uppge alla omständigheter om hur det såg ut, hur mycket du hade druckit osv. Skulle det visa sig att hotellet är skadeståndsskyldiga kan du antingen försöka prata med hotellet direkt eller lämna in en stämningsansökan om skadestånd till tingsrätten i Skellefteå (10 kap. 1 § Rättegångsbalken (RB) eller 10 kap. 8 § RB). Länk till SkL: https://lagen.nu/1972:207 Länk till RB: https://lagen.nu/1942:740 Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare