FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt12/11/2006

Hävning av tjänsteavtal

Jag vill häva mitt skriftliga avtal för en tjänst som jag har beställt i det skriftliga avtalet ingår också en fullmakt om flytt av domän. Företaget säger ok till att jag häver avtalet men vill att jag ska betala 3.500 kr exkl moms för "kostnader" de anser att de haft. De hävdar också att pga att jag är enskild näringsidgare har jag ingen ångerrätt (det är den jag åberopar) stämmer det. Företag har massor av klagomål på internet. Måste jag betala fakturan?

Lawline svarar

Hej, jag råder dig i första hand att ta kontakt med din konsumentvägledare på orten. De känner i allmänhet till hur oseriösa företag ska hanteras samt om det företag som du tvistar med är ett sådant oseriöst företag. De kan säkert ge dig råd i huruvida du bör betala eller inte. När det gäller oseriösa företag kan det hända att de inte har för vana att driva in tvistiga skulder över huvudtaget. Detta känner i bästa fall din konsumentvägledare till eller kan eventuellt kolla upp. Men oavsett detta kan sägas att avtalet du har skrivit på avgör hur man ska se på det här problemet. Avtalsfrihet råder på området och således kan det avtal du har ingått innehålla en mängd olika klausuler. Om det t ex är så att du har skrivit på att ”det i fall av hävning alltid ska anses att företaget haft kostnader på 3500 kr” så kan du få problem. Det kan dock vara så att ett sådan klausul är så orimlig att den anses ”oskälig” i lagtextens bemärkelse, (36§ avtalslagen), http://www.lagen.nu/1915:218. I så fall kan en domstol få den klausulen, eller hela avtalet, upphävt. Huruvida en sådan klausul faktiskt vore oskälig kan jag dessvärre inte ge dig svar på. I avgörandet av detta kommer rätten dels att ta hänsyn till paragrafens utformning, dels er respektive partställning samt övriga omständigheter. Angående partställning kan sägas att parterna jämförs i termer av storlek och makt i utformandet av avtalet. Trots att du är näringsidkare anser jag att du gentemot säljaren har ett klart underläge, och det bör tas hänsyn till. Om avtalet inte innehåller några speciella klausuler till säljarens förmån så måste han visa att han har haft de kostnader som han hävdar, dessa ska då hänföra sig till, vara uppkomna p g a just ditt avtal och hävning. Jag är ledsen att jag inte kan ge dig ett mer konkret svar i den frågan. Däremot kan entydigt sägas att näringsidkare inte har någon ångerrätt. Hoppas det löser sig. Som sagt bör du ta kontakt med konsumentvägledare. Du är mycket välkommen att höra av dig med vidare frågor Med vänlig hälsning
Rådgivare