Sjukdoms betydelse i vårdnadstvist

Hej, min fråga handlar om skilsmässa och vårdnaden om våra 2 barn. Jag har nyligen fått diagnosen Epilepsi vilket innebär att jag kan få anfall och bli medvetslös. Min nuvarande make har sagt att han tänker använda detta emot mig i en vårdnadstvist. Är det möjligt? Epilepsi är ju en sjukdom som jag kommer att hela livet. Kan det bli så att barnen tas ifrån mig? Jag tar mediciner och har inte fått enda anfall sedan jag påbörjade medicineringen.

Lawline svarar

Hej! Om föräldrarna, som i ert fall, inte kan komma överens om vårdanden bestämmer enligt föräldrabalkens 6:e kap en domstol om vårdanden. 6:2a § bestämmer vad som ska vara avgörande för rätten när de tar ett beslut om vem som ska anförtros vårdanden, nämligen i alla lägen, barnets bästa. Rätten ska även ta hänsyn till barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna, något som i praktiken innebär att om barnet inte på något sätt far illa hos den ena föräldern, är delad vårdnad oftast att föredra. I 6 kap 5 § finns dock en viktigt bestämmelse som innebär att rätten inte får besluta om gemensam vårdnad om *båda* föräldrarna motsätter sig detta. I praktiken innebär det alltså att om du endast yrkar på ensam vårdnad, och din föredetta man också gör detta, är rätten förhindrad att döma till gemensam vårdnad och du riskerar att hela vårdanden tillfaller din föredetta man. Enligt samma paragraf gäller dock också att rätten vid sitt övervägande av huruvida vårdanden ska vara gemensam eller inte ska ta hänsyn till föräldrarnas samarbetsmöjligheter. Om det finns stor osämja mellan dig och din föredetta och ni är oförmögna till samarbete finns det risk att rätten ser sig nödgad att ge vårdanden till en förälder. Frågan är då om din sjukdom på något sätt skulle kunna anses innebära att barnet far illa, något jag bedömer som icke troligt. Att barnet far illa handlar mer om övergrepp, försummelse från förälderns sida, missbruksproblem och liknande. Som du beskriver det har din sjukdom aldrig inneburit något problem för barnen och din förmåga att ta hand om dessa. Min bedömning är alltså att din sjukdom inte ger dig någon nackdel i en vårdnadstvist. Jag vill dock uppmärksamma dig på att det inte på något sätt finns några regler om vad man under en rättegång"får ta upp" och göra rätten uppmärksam på. Det är därför mycket möjligt att din föredetta eller dennes advokat kommer att ta upp din epilepsi och genom detta försöker få dig att framstå som en mindre länmpad förälder. Om rätten dock tar hänsyn till detta är en helt annan sak! Enligt min bedömning borde de inte göra det. Jag rekommenderar dig att om det hela utvecklar sig till en vårnadstvist ta kontakt med en advokat som kan föra din talan, det är oftast välbehövligt i sådana här tvister där det kan vara av stor betydelse vad man lyckas göra rätten uppnmärksam på och hur man får sin talan. Hoppas detta har varit till hjälp. MVH Cecilia.
Lawline RådgivareRådgivare