Varning eller återkallande av lärarlegitimation sedan lärare inte agerat i enlighet med Skollagen

Hejsan! Jag är en student som börjar andra året på gymnasiet till hösten. Jag har en fråga angående en situation som uppstod innan jag fick mina slutbetyg. Jag fick reda på att jag skulle behöva gå om en kurs pga. att jag inte klarat någon av delarna i kursen. Jag vart förstås förvånad i och med att jag inte hade fått någon sk. F-varning. Jag kollade igenom skollagen på skolverkets hemsida angående varningar där det stod att en lärare och rektor är skyldiga till att meddela elev såväl föräldrar om inte eleven, i detta fallet jag, riskerar att inte klara kursen. Varken jag, mina föräldrar, rektor eller mentor har fått höra någonting. Denna läraren har ju brutit mot skollagen. Vilka åtgärder kan vidtas?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Precis som du säger har läraren i fråga haft att underrätta dig och dina föräldrar om att du inte uppnått kursmålen och hur ni skulle lösa situationen, se 3 kap 8 och 9 § § i Skollagen, https://lagen.nu/2010:800. Då läraren inte gjort detta kan följden bli att läraren meddelas en varning från lärarnas ansvarsnämnd, vilken är den tillsynsmyndighet som handhar sådana här fall. Lärarnas ansvarsnämnd är skyldig att dela ut en varning när en legitimerad lärare har varit ”oskicklig i sin yrkesutövning”, se 2 kap. 23 § Skollagen. I grövre fall är nämnden skyldig att återkalla den berörde lärarens legitimation, se andra stycket i samma §. Systemet med lärarlegitimation syftar till att kvalitetssäkra verksamheterna och se till att elever undervisas av lärare som har fått visa att de klarar yrkesrollen. Genom legitimationen och bestämmelsen om ansvar för undervisningen förtydligas den legitimerade lärarens yrkesansvar. Hoppas mitt svar är till hjälp och välkommen att höra av dig igen om du har ytterligare funderingar. Vänligen, Emelie Fyhrqvist
Lawline RådgivareRådgivare