Sambors arvs

Hej. Jag undrar vad som händer med min sambos bil och husvagn om han skulle gå bort? Vi har 3 gemensamma barn och han har 4 barn innan. Vem får husvagn och bil?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Sambos har i regel ingen arvsrätt utan får endast ut hälften av bohaget/bostaden vid en ev. bodelning. I ditt fall kommer alltså husvagn och bil att fördelas mellan din sambos bröstarvingar (dvs i första hand barnen). För att du skall ärva krävs att din sambo testamenterar bilen och husvagen till dig. Din sambos bröstarvingar har dock alltid rätt till sin(a) laglott(er) dvs halva din sambos arvslott (se Ärvdabalken (ÄB) 7:1, http://lagen.nu/1958:637). Visar det sig vid din sambos död att dennes enda tillgångar är bilen och husvagnen kan du alltså endast ärva hälften av dom, trots att de till 100% är testamenterade till dig. Med vänlig hälsning
Sebastian WallinRådgivare