FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt12/11/2006

Vad innebär "tradition"?

vad menas med:Den egendom som han ställt som pant för lån inte har traderats till långivarna.

Lawline svarar

Hej! Tradera betyder i princip ’överlämna’. För att panträtt i lös egendom skall uppstå måste saken överlämnas till personen som skall ta den som säkerhet för ett lån eller dyl. Detta är ett så kallat ”sakrättsligt” spörsmål. Om du har kvar saken du ”pantsatt” i din besittning och en annan borgenär (ex kronofogden) kommer för att utmäta din egendom så kan denne ta den ”pantsatta” saken. Om du däremot traderat saken till långivaren behöver denne inte lämna ifrån sig saken utan att först få täckning för sitt lån. Kort sagt så går det inte att pantsätta lös egendom utan att överlämna denna till långivaren. Panträttens giltighet skall dock inte förväxlas med giltigheten av låneavtalet. Även om panträtt inte uppstår är den som tagit ett lån återbetalningsskyldig för detta. Hoppas du fått din fråga besvarad. Om inte välkomnar jag dig att ställa en ny fråga, då gärna med fler detaljer. Med vänlig hälsning
Rådgivare