Arvsrätt för särkullebarn

vi är tre syskon varvid ett särkullebarn (hon var inte adopderad) nu har hon ärvt både från min pappa och hennes biologiska pappa.kan detta vara rätt ?

Lawline svarar

Hej. Tack för din fråga. Det låter konstigt att din halvsyster har ärvt din pappa som inte är hennes biologiska pappa eller adoptivfar. Din halvsyster har ingen arvsrätt efter honom såvida han inte testamenterat pengar till henne. De som kan ha arvsrätt enligt ärvdabalken är bröstarvingar, föräldrar, syskon och deras avkomlingar samt mor- och farföräldrar och deras avkomlingar eller deras avkomlingars barn (se 2 kapitlet 1-3 §§ ärvdabalken). Enligt 2 kapitlet 4 § ärvdabalken äger inga andra ärva efter den avlidne. Din halvsyster förefaller inte falla in under någon av dessa kategorier och därför är det märkligt att hon ärvde din far. Det går att klandra ett arvskifte inom fyra veckor efter delgivningen av arvskiftet. För det fall att du vill göra det och tidsfristen inte löpt ut kan du alltså klandra arvskiftet hos en tingsrätt. På www.domstol.se kan du ta reda på vilken tingsrätt du skall vända dig till. Länk till ärvdabalken: https://lagen.nu/1958:637. Vänliga hälsningar, Sofia Linder
Sofia LinderRådgivare