BOUPPTECKNING

Hej Min fråga gäller bouppteckningar. Kan jag som särkulle begära bouppteckning, eller är det endast den efterlevande makan som kan göra det?

Lawline svarar

Hej, Bouppteckning skall enligt ärvdabalken 20:1 alltid göras när någon avlidit. Du skall alltså inte behöva begära någon sådan. Det du som särkullbarn behöver tänka på är om du vill begära ut din laglott direkt eller om du vill avstå till dess efterlevande make dör. Väljer du att avstå är det viktigt att det görs en noggrann boutredning och bouppteckning så att det inte senare råder några tvivel om vad du har rätt att ärva efter din förälder när den efterlevande maken dör. Regler som rör särkullbarn finns i ärvdabalkens 3 kapitel. Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig igen om du har ytterligare frågor. Du kan själv läsa ärvdabalken här: https://lagen.nu/1958:637 Vänligen,
Hampus SabelRådgivare