FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag18/11/2005

Styrelseprotokoll i aktiebolag

I Abol. skrivs bland annat att styrelseprotokoll skall upprättas, numreras löpande och förvaras betryggande, etc. Hur skall protokollen numreras. ? Ny nummerserie varje räkenskapsår, eller ? Vad säger lagen ? Tacksam svar. Mvh/ GP

Lawline svarar

Hej!

Den bestämmelse du talar om finns i nya aktiebolagslagens (som gäller fr om 1 janueri 2006) 8 kap 24-26 §§ och i den nuvarande aktiebolagslagens 8 kap 21-22 §§. Som du påpekar står där att protokollen skall numreras löpande och förvaras betryggande men någon närmare detaljerad bestämmelse om hur denna numrering ska gå till finns dock inte i lagen. Det är alltså upp till bolaget att välja en lämplig numrering, antingen en ny nummerserie varje räkenskapsår eller en evighetsnummerserie. Bolag kan även reglera i sin bolagsordning hur protokollen ska föras och hanteras. Den nuvarande aktiebolagslagen hittar du http://www.lagen.nu/1975:1385 .

Rådgivare