Skadestånd för följdskada vid personskada

Hej! Vi var på en djurpark i slutet av maj och vår dotter hoppade i ett höloft som de byggt upp. Hon bröt foten på två ställen. Enligt djurparken var den kontrollerad och ok, genom att det var en luftmadrass under höet. Men denna luftmadrass syntes och runt omkring låg det lite hö. Hon hamnade i kanten mellan höet och luftmadrassen. Vi har varit hemma med v.a.b. i tre veckor. Hur går vi tillväga för att begära ersättning för förlorad arbetsinkomst?

Lawline svarar

Hej! Skadeståndslagen ger en möjlighet till ersättning för närståendes inkomstbortfall som uppkommit på grund av personskada. Ersättningen betalas ut till som den som lidit skadan och förutsätts lämnas vidare till den som orsakats inkomstbortfall. Det innebär att om ni kan visa att skadan orsakades av djurparken och att denna förfarit vårdslöst så har er dotter rätt till skadestånd både för sina frakturer och de inkomstbortfall som blivit följden. Med den lilla information du uppgett i frågan kan jag inte ge ett säkert svar, men om det fanns en luftmadrass och er dotter hoppade och landade bredvid den är det osäkert om djurparken handlat vårdslöst. Jag rekommenderar dig att konsultera någon om omständigheterna mer i detalj för att avgöra om ni har ett stark mål. Om ni gör bedömningen att ert läge är starkt kan ni börja med att kontakta djurparken, det är möjligt att de har en policy för skador på besökare. Om så inte är fallet har ni möjlighet att lämna in en stämningsansökan till tingsrätten och yrka på skadestånd.
Lawline RådgivareRådgivare