Överklaga försäkringskassans beslut, underhållsbidrag

Min artonåriga sons pappa påstår sig ha betalat underhållsbidrag direkt i handen till sonen, som inte har stt till några pengar.Detta har skötts genom F-kassan tidigare för att han inte skött tidigare utbetalningar. Det enda som pappan säger sig ha som "bevis" för penningtransaktionen är något sms från sonen. Enligt F-kassan skulle detta räcka som bevis. Sonen vet fortfarande inte vad han pratar om. Vad skall man göra? F-kassan litar tydligen på pappans sms. Behöver det inte finnas mer bevis än så? Kan man överklaga?

Lawline svarar

Hej, Eftersom din son är arton år är det riktigt att pappan ska betala underhållsbidraget direkt till honom. Jag kan tyvärr inte bedöma bevisvärdet av smset eller svara på om det kan räcka som bevis i det här fallet. Om du är missnöjd med försäkringskassans beslut har du rätt att begära en omprövning. I beslutet från försäkringskassan, där de beslutade att smset var tillräckligt bevis för att underhållsbidraget var betalt, ska det stå angivet inom vilken tid du ska begära omprövning och vart du ska skicka det. Skriv ett brev där du anger vilket beslut du vill ha omprövat samt hur och varför du vill att det ska ändras. Du kan t ex. förklara att pappan tidigare misskött sina betalningar och att du därför anser att det borde göra att smset bedöms som mindre trovärdigt. Om du fortfarande är missnöjd efter att försäkringskassan omprövat beslutet har du ändå möjlighet att överklaga till förvaltningsrätten. Överklagan skickas in till försäkringskassan som sedan vidarebefordrar den till förvaltningsrätten. Information om hur du överklagar ska följa med beslutet av omprövningen. Vänligen,
Frida KarlssonRådgivare