FrågaÖVRIGTPUL/GDPR24/06/2012

Inspelning av samtal med arbetsgivare

Jag blev av min arbetsgivare inkallad fredag eftermiddag utan förvarning och entledigad fån min tjänst utan närmare förklaring -"bäst för verksamheten". Jag bad upprepade gånger om förklaring, fick då svar att det inte fanns arbetsuppgifter kvar till mej de fyra dagar som var kvar innan semester. Jag visade på motsatsen, är överhopad av jobb. Min tjänst är en tillfällig anställning sedan 1 1/2 år med 2 mån kvar. Fick lov att hämta mina saker på måndagen, blev då inkallad igen med en "ursäkt","trodde inte du hade så mycket kvar att göra". Detta efter att facket agerat under helgen till högre instans. Facket är ju inkopplat och agerar, men vad kan detta komma att innebära? Jag har blivit utsatt för kränkningar och maktdemonstrationer förr av min chef, därför spelade jag in detta samtal på mobilen, vad kan det innebära för mej?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Som jag förstår det avser din fråga betydelsen av inspelning av ditt samtal med din arbetsgivare. Det är för det första inte brottsligt att spela in ett telefonsamtal som man själv deltar i. Lagen stadgar inte heller någon skyldighet att upplysa om inspelningen (4:9a BrB se http://lagen.nu/1962:700). Vidare kan syftet med en inspelning av ett samtal få betydelse eftersom om ditt syfte med inspelningen är att säkra bevis inför en anmälan mot din arbetsgivare till facket alternativt domstol är inspelningen tillåten. Går syftet utöver det, exempelvis om Du gör det i utpressningssyfte, är det ej tillåtet. En digital inspelning kan dock göra personuppgiftslagen (PUL se https://lagen.nu/1998:204) tillämplig, om det är möjligt att identifiera den inspelade och personuppgifter därmed behandlas. Är PUL tillämplig gäller ett informations- och samtyckeskrav. En intresseavvägning görs då enligt 10 f § PUL, vilket innebär att den inspelades, dvs din arbetsgivares, intresse av integritetsskydd vägs mot ditt intresse att behandla uppgifterna. Väger ditt intresse tyngre, krävs inte något samtycke av din arbetsgivare till inspelningen. Informationskravet består dock ändå. För vidare information se www.datainspektionen.se/arbetslivet/ och www.datainspektionen.se/fragor-och-svar/personuppgiftslagen/ar-det-tillatet-att-spela-in-foretagets-telefonsamtal-i-syfte-att-utbilda-den-egna-personalen/. Vänligen
Angelica HageRådgivare