FrågaÖVRIGTPUL/GDPR16/06/2012

Lagen om dataskydd

Hej, jag jobbar med att skriva läromedel och skulle vilja ha med den senaste lagen om Dataskydd. Var hittar jag mer information om den lagen. Har den antagits eller är den fortfarande bara ett förslag. Vet ni någon artikel eller webbsida som det går att läsa mer om den och som är trovärdig som källa? Tacksam för snabbt svar

Lawline svarar

Hej, Den 25 januari 2012 presenterade EU-kommissionen sitt förslag till en genomgripande reform av EU:s regler om skydd för personuppgifter. Paketet omfattar dels en förordning med en generell reglering som ska ersätta dataskyddsdirektivet (direktiv 95/46/EG), dels ett nytt direktiv med särregler för den brottsbekämpande sektorn som ska ersätta det gällande dataskyddsrambeslutet (rambeslut 2008/977/RIF). Bland annat ska rätten till att "bli glömd" (right to be forgotten) införas. Kommissionen kommer att samarbeta med Europaparlamentet och rådet för att få till stånd enighet om EU:s nya dataskyddsregler före utgången av 2012. Förslaget som EU-kommissionen presenterat gäller alltså inte ännu utan det är än så länge dataskyddsdirektivet 95/46/EG som gäller. Om förslaget går igenom så gäller den nya förordningen på en gång som lag i Sverige. Förslaget på svenska hittar du här: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2012:0009:FIN:SV:PDF Här kan du hitta gällande rättsakter samt mer allmän information om EU:s arbete med skydd för personuppgifter: http://eur-lex.europa.eu/sv/dossier/dossier_02.htm /Ingrid
Ingrid FaxingRådgivare