FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/05/2012

Olovlig körning

Det är så här att jag bor invid en stor äng som ingen använder till något och jag har inte körkort så jag tänkte det kunde vara roligt att testa att köra där lite och det gjorde jag. Tydligen så ringde någon polisen som kom hem till mig och var mycket otrevliga jag nekade först men dom sa bara var inte dum säg sanningen nu! så jag sa att jag varit ute. jag var inte nära på att köra på något då denna äng är mycket större en en fotbolls plan. Jag undrar lite om det finns något jag kan göra och vad jag kan förvänta mig? kan jag få en varning för att jag inte körde på vägen eller kommer jag få indraget lämp eller böter? jag var inte fara för någon annan och körde bara några minuter. beviset polisen har är grannarna och så var det lite gräs på bilens däck. men jag erkände eftersom jag blev rädd när dom uppträdde sig hotfullt.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Att, som du har gjort, köra ett så kallat körkortspliktigt fordon utan att ha körkort utgör brottet olovlig körning för vilket straffet i normala fall är böter enligt lag om straff för vissa trafikbrott (https://lagen.nu/1951:649) 3 §. Gällande det så kallade lämplighetsintyget (som kallas körkortstillstånd i relevant lagstiftning) kan följande sägas. För att få ett sådant tillstånd krävs enligt körkortslagen (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980488.htm) 3 kapitlet 2 § att personen i fråga är lämplig med hänsyn till bland annat hans eller hennes personliga förhållanden. Bland annat ska personen i fråga kunna visa omdöme och hänsyn samt respektera trafikreglerna. Det kan argumenteras att du inte följt denna uppmaning i och med att du kört bil utan körkort, även om det skedde på en otrafikerad yta. Det i det inledande stycket nämna brottet kan medföra att ditt körkortstillstånd blir indraget enligt körkortslagen 5 kapitlet 1 §. Enligt Rättegångsbalken (https://lagen.nu/1942:740) 23 kapitlet 12 § är det förbjudet att med hjälp av hot och dylika åtgärder tvinga fram en bekännelse. Vad som åsyftas där är dock mer konkreta hot om våld eller frihetsberövande än vad du var med om. Även om det du erkände skulle anses vara framtvingat genom hot kan det ändå användas som bevis i domstol (konstigt, men så är det). Bästa hälsningar Johan Wahlbom
Johan WahlbomRådgivare