FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt29/10/2006

Kan jag dömas för olaga hot?

HEj jag är en tjej på 18år (snart 19år) jag sa till min kompis att om du ej slutar vara så kaxig så åker du på tryk av mig, Du åker på stryk nu sa jag, och då sa min kompis kompis att om du rör henne så ska jag slå sönder dig & slita dig i stycken, då sa jag att om ni rör mig så kommer jag att skjuta er i skallen & döda er jag lovar, nu tänker de kanske polisanmäla mig. jag har adhd. Vad kan konserkvenserna bli?? allså vad kan hända, jag menar de e ju 14-15år gammla. & en av tjejerna har ej sagt nåt till mig. Vad kan hända???

Lawline svarar

Hej, Om dina kompisar skulle polisanmäla dig är det brottet olaga hot som ligger närmast till hands. Olaga hot regleras i BrB 4 kap 5 § (http://www.lagen.nu/1962:700#K4P5) och innebär att någon framkallar allvarlig fruktan för någon annans säkerhet eller egendom. Hotet måste innebära allvarlig fruktan, vilket är ett jämförelsevis starkt uttryck. Det krävs inte att den hotade skall bli rädd, men däremot skall man utesluta fall där den hotade insåg att det var uppenbart att hotet inte skulle genomföras. Jag tror inte att dina kompisar uppfattade hoten som allvarligt menade, ifall t.ex. språkbruket är ganska så gängse mellan dig och dina kompisar. Det är en annan sak om de blir ledsna eller sårade, men så länge de inte tror att du skall genomföra hoten kan du inte åtalas för olaga hot. Med vänliga hälsningar,
Lucas GeislerRådgivare