Egendom anskaffad tiden efter ansökan om äktenskapsskillnad

Hej Är gift men ska skilja mig inom kort. Har precis ordnat lgh, en hyresrätt, som jag själv tecknar kontrakt för och själv ska flytta till. Då jag tecknar ett förstahandskontrakt innan skilsmässan är klar, kan min hustru kräva rätt till lägenheten?

Lawline svarar

Hej! Huvudregeln är att den egendom som finns vid dagen för ansökan om äktenskapsskillnad ska ingå i bodelningen. Den egendom som man därefter anskaffar ska inte ingå i bodelningen. Så som jag förstår det av din fråga har du erhållit kontraktet efter den dag då ni ansökte om äktenskapsskillnad, vilket innebär att kontraktet inte ska ingå i bodelningen.
Erik RosqvistRådgivare