FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag13/05/2012

Inköp under bildande

jag och en bekant har drivit enskilda firmor ett antal år och bestämde oss för att slå samman och driva företaget i form av ett AB. Detta sker på Lördagen. Jag gör på Lördagen stora inköp i bolagets namn med tillägget "under bildande". På Söndagen ska min kollega posta alla nödvändiga handlingar för AB. På Lördagskvällen blir vi oense och min kollega river alla handlingar. Vad gäller beträffande de inköp jag gjort i bolagets namn?

Lawline svarar

Hejsan! Tack för din fråga. Ett aktiebolag bildas när den s.k stiftelseurkunden undertecknas av Er enligt 2 kap. 4 § ABL (se https://lagen.nu/2005:551#K2). Under detta skedde ansvarar Ni fortfarande i eget namn precis som för Era enskilda firmor. Ni blir även tillsammans ansvariga för beslut och åtgärder Ni utför i samråd. För att bilda ett aktiebolag som t.ex kan utföra inköp i eget namn krävs registrering hos Bolagsverket enligt 2 kap. 25 § ABL. När registrering väl sker kommer samtliga förpliktelser överföras till det bildade aktiebolaget. Av den informationen jag kan utläsa kommer Ni att ansvara för de inköp som har gjorts men om Ni har gjort inköpen i samråd ansvarar Ni tillsammans för den förpliktelsen.
Lawline RådgivareRådgivare