FrågaKÖPRÄTTKöplagen10/05/2012

Postat paket försvunnet - återbetalning av köpeskilling

Hej! Jag sålde en Iphone på tradera för 1000kr till en kvinna. Jag postade paketet på posten men slängde sedan kvittot som visar att jag postat den. Efter flera månader skriver hon att hon inte fått den och kräver sina pengar tillbaka och hotar med att anmäla mig och gå till domstol om jag inte sätter tillbaka hennes pengar. Hon kan inte heller bevisa på nått sätt att hon fått telefonen, eftersom att jag postade den så har jag inget mer ansvar för telefonen utan postens ansvar. Jag undrar helt enkelt om det går och lösa på något sätt då hon bokstavligen har lurat och hotat mig. Mvh Caroline

Lawline svarar

Hej! Eftersom du har fått betalt för din telefon men köparen inte har fått telefonen så måste det utredas vem som bär risken för detta. Med andra ord i princip vem som ska bära ansvaret för att telefonen inte har levererats. I de fall som du ska skicka telefonen till köparens ort så övergår med andra ord risken på köparen när du lämnat in paketet hos Posten. Det går att läsa om sådant så kallat distansköp i 7§ 2st Köplagen https://lagen.nu/1990:931#P7S2. Du behöver då inte under någon omständighet betala tillbaka de pengar som du har fått för telefonen. Som du nämner så har du fått ett kvitto på att paketet blivit inlämnat hos Posten. Detta är det bästa beviset du har på att du har lämnat in paketet hos Posten och därigenom kan lämna över problemet till köparen. Köparen kan då vända sig till Posten för ersättning om paketet har försvunnit. Det är naturligtvis olyckligt att kvittot är bortslängt, då det kan bli väldigt svårt för dig att bevisa att du har lämnat in telefonen hos Posten. Även om du faktiskt har lämnat över paketet och därigenom fört över risken på köparen så måste du kunna bevisa detta i en eventuell tvist. Det spelar med andra ord ingen roll om du har rätt. Det som är aktuellt för att slippa betala är att försöka identifiera paketet hos Posten eller i vart fall få ett medgivande hos Posten om att de har tagit emot paketet. Försök att tala med personalen på inlämningsstället eller fundera på om du kan ha någonting som kan bevisa att du har lämnat in paketet. Har du uppgett några namn, ID-nummer eller adresser hos Posten som de kan söka på i sin databas? Om Posten erkänner ett ansvar så kan du räkna med att de betalar köparen för den skada som uppkommit, 1000 kr. Om inte, så är du skyddad som säljare om köparen skulle stämma dig i domstol och du kan bevisa att Posten har tagit emot paketet. Om din kontakt med Posten inte hjälper dig så bör du betala tillbaka de 1000 kr som du har fått inbetalat för telefonen. Detta för att undvika en eventuell rättstvist som du troligtvis kommer att förlora. Därefter kan du naturligtvis fortsätta din efterforskning mot Posten och se om paketet kan spåras. Vänliga hälsningar
Lawline RådgivareRådgivare