FrågaFAMILJERÄTTBodelning09/05/2012

Vilken egendom ska tas med i bodelningen?

Sambos 2008-04,Gifta 2009-11-21,Hon vill skiljas 2012-04. Hon äger hus, jag flyttar in. Bil köps,hon betalar merparten. Vi bygger om hemma, betalas genom 1.Ökning av bolån, 2.Mkt eget arbete+tillgång till material från mig. Hon har eget företag, AB. Vad gäller vid bodelning? 1.Ev. värdeökning på hus, 2.Lösöre hemma, hon säger företaget äger alt.hon betalt, 3.Bil som står på henne, 4.Företaget. Inga äktenskapsförord eller enskild egendom.

Lawline svarar

Hej! Vid äktenskapsskillnad ska allt giftorättsgods delas upp er mellan er.En makes egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom. I ert fall torde det vara så att all egendom är giftorättsgods. Det framkommer dock inte om det finns något testamente. Jag har dock utgått från att det inte finns något sådant när jag har svarat. Rent praktiskt innebär det att all den egendom (eller rättare sagt dess värde) ni har ska delas upp mellan er. Den värdeökning som skett på huset ska således delas lika mellan er. Om t.ex värdeökningen är 300´ ska ni vardera ha 150´. Bodelning skall göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes, alltså hur mycket huset var värt den dagen då din hustru ansökte om det. Vad gäller lösöret hemma hos er spelar det ingen roll att hon har betalat det. Det ska också delas upp mellan er. Detsamma gäller det material som du har betalat för att bygga om hemma. Värdet på bilen ska också delas upp er sinsemellan. Värdet på hennes bolag ska också ingå i bodelningen. Det är värdet på aktierna som avgör värdet på företaget. Det är viktigt att betona att det är huvudregeln. Ni är mer eller mindre fria att själva bestämma hur ni vill dela upp ert giftorättsgods, men det är "hälften var" som är huvudprincipen om någon sådan överenskommelse inte görs.
Erik RosqvistRådgivare