Sambos och barnens rätt till arv.

Hej Jag undrar om det kan vara rätt det som sker. Min far dog i okt 2011. han var sambo utan avtal utan testamente. jag och min bror ska ju ärva han helt. men vi får inte hämta pappas saker utan sambon ska välja det hon tycker och ge oss i en lokal, kan det vara rätt han hon sätter upp alla gränser för att hon äger huset men inte pappas möbler och instrument m.m.

Lawline svarar

Hej! Eftersom sambos inte ärver varandra är det helt rätt att ni som barn ärver. Dock är detta en sanning med modifikation avseende möbler och sådant som kan räknas som din fars och hans sambos gemensamma bohag. Enligt sambolagens 8 § ska den egendom som räknas som sambornas gemensamma delas genom bodelning vid ett dödsfall. Detta gäller dock endast om den någon sambo gör en framställning om detta, för att din fars föredetta sambo ska ha rätt till denna egendom krävs alltså att hon begär det. Det blir alltså av betydelse att kolla på vad som är din fars och hans sambos sk. "samboegendom". Detta framgår av 3 § SamboL, och är bostad och bohag som har förvärvats för gemensam användning. Alltså i praktiken möbler och dylik som har köpts in tillsammans för att användas i deras gemensamma hem. Vem som faktiskt har betalat köpesumman är inte jätterelevant om den andra sambon kanske har bidragit med något annat, huvudsaken är att det har används gemensamt. Vad gäller din fars instrument antar jag att det är ganska klart att detta varit hans personliga ägodelar och det är alltså inget som din fars sambo kan göra anspråk på. Jag rekommenderar att om ni inte kommer överens om fördelningen med er fars sambo så bör ni kontakta Tingsrätten så att denna kan förordna en arvsförrätare som då får fördela arvet. MVH Cecilia
Lawline RådgivareRådgivare