Skada på hund

Hej! En kvinna som var på besök hos mig satt sig på golvet och tog upp min 2 kilo stor dvär pudel 3 månader gammal valp. Hon släppte henne eller lät hoppa ner till golvet från brösthöjden som resulterades i ett brutet ben och operation. Nu bellopet ligger på 29 000 kronor, jaag undrar om jag har rätt till ersättning från henne för veterinär kostnader, mediciner, resot och rehabilitering som vi kommer ha i minst 6 månader, plus valpen måte sitta i buren i en månad och lider. Jag tycker att det är helt hennes fel hela situationen.

Lawline svarar

Hej! Den avgörande faktorn för huruvida du kan få ersättning är omständigheterna då skadan uppkom. Om personen släppte hunden från brösthöjd skulle detta sannolikt bedömas vara ett oaktsamt handlande som troligtvis skulle leda till skada på hunden. Om hunden istället själv hoppade och därigenom skadades är det tveksamt att någon ersättning alls kommer utgå. För att så skulle vara fallet måste det bedömas som oaktsamt redan att lyfta upp hunden eller att inte hålla fast hunden så hårt att den inte kunde hoppa, vilket inte är särskilt troligt. I slutändan blir det alltså fråga om att bevisa vad som faktiskt hände. Skulle kvinnan bli ersättningsskyldig har i svensk rätt en hund inte ansetts vara vilken sak som helst och därmed kan en högre ersättning än det ekonomiska värdet på hunden utgå, då det ansetts motiverat att lägga ned större belopp på vård, så länge beloppen hamnat inom rimliga gränser (https://lagen.nu/dom/nja/2001s65). Därmed är det troligt att om ersättning utgår kommer denna uppgå till alla kostnader du lagt ut på vården, så länge domstolen anser dessa kostnader vara rimliga. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare