Personskadeersättning ur hemförsäkring

Hej! En vän har blivit misshandlad med en flaska i ansiktet och därmed fått 24 stygn på kinden. Folksam menar dock att detta inte täcks av hemförsäkringen, stämmer detta? Borde gå under personskada kan man ju tycka. Vidare så får han inte ersättning för överfall heller då hänvisar till polisens förundersökning och att brott ej kunnat styrkas. Hur bör han agera?

Lawline svarar

Hej! I ditt fall finns det två olika sätt att söka ersättning. Det ena fallet är en skadeståndstalan mot personen som har orsakat skadan, det vill säga personen som slog flaskan i ansiktet på din vän. Tyvärr så finns inte den möjligheten så länge gärningsmannen är okänd eller inte möjlig att stämma i domstol av olika anledningar. Det andra fallet är att söka ersättning från sitt försäkringsbolag, vilket man alltid bör göra. Vad som bestämmer om och hur mycket ersättning som ska betalas ut beror helt på vilken försäkring som finns och på försäkringsbolagets villkor. En hemförsäkring är en typ av grundförsäkring som normalt täcker flertal olyckor eller händelser gällande främst egendom, ansvarsförsäkring och i viss mån även överfall. Villkoren för din väns hemförsäkring går att hitta på försäkringsbolagets hemsida eller i de handlingar som din vän fick vid tecknandet av försäkringen. Det är troligt att det finns ett överfallsskydd i hemförsäkringen. Olycksfallsförsäkring är däremot normalt en tilläggsförsäkring som ligger utanför hemförsäkringen. Det går tyvärr enbart att besvara din fråga generellt eftersom det saknas information om vilken hemförsäkring din vän hade vid tillfället. Oavsett vilken hemförsäkring som var tecknad så är det högst troligt att försäkringsbolaget kräver antingen en dom eller en förundersökning om konstaterat brott för att ersätta din vän på grund av överfall. Enkelt uttryckt så måste det finnas godtagbara bevis om att din vän blivit misshandlad. Försäkringsbolag betalar så gott som alltid ut ersättning vid tydliga fall och tyvärr så jag betvivlar inte deras bedömning i fallet. Försäkringsbolaget kommer däremot inte att betala om de inte behöver, det vill säga så länge det inte är klarlagt att din vän blivit överfallen. Om din vän trots allt väljer att försöka gå vidare och få ut ersättning från försäkringsbolaget så är den bästa chansen att få ersättning att på något sätt få ett bevis om att han har blivit överfallen. Begär att få en kopia på förundersökningen och undersök om det står något felaktigt eller om det saknas någon information om exempelvis vittnen eller liknande. Vänliga hälsningar
Lawline RådgivareRådgivare