Flytt vid gemensam vårdnad

Hej. Jag har en son som snart fyller tre år. Han är bosatt hos mig och har varit det sedan jag och hans far separerade då han var 9 månader. Vi har bott i en liten stad där vi hankat oss fram ekonomiskt där jag gjort ett försök att läsa upp betyg från skoltiden för att få färdigt min utbildning. Nu har jag lyckats med det och äntligen äntligen fått en riktig provanställning. Fram tills nu har jag jobbat som timanställd med lite allt möjligt. Jag har lagt om scheman, diskuterat med andra anställda och kämpat för att det ska fungera med dagistider och att hinna till jobbet, då staden jag bor i nu inte är så stor så har man fått söka i en grannstad, tre mil härifrån. Jobbet jag fått ligger i den staden tre mil härifrån, samma stad som barnets far är bosatt i, i huset vi köpte tillsammans innan vi separerade. Han vägrar nu godkänna en flytt, pga att han jobbar i den lilla stad jag bor i nu. Min son har förvisso mormor och morfar, farmor och farfar här i den lille staden, men jag tycker inte 3 mil är något att bråka om. Jag är säker på att han kommer älska sitt nya dagis också, han är en glad och lycklig kille. Jag vill absolut inte sabba deras förhållande. Nu har pappan Varannan fre-tisd samt månd-tis de andra veckorna. Det har fungerat bra för oss och pojken trivs med att vara hos båda. Finns det någon hjälp man kan få, eller måste jag bo kvar här? Alltid? Mycket tacksam för svar. Mvh Nicolina

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Regler om vårdnad, boende och umgänge finns i föräldrabalken (FB). I 6 kap. 2a § anges att barnets bästa ska vara avgörande för alla beslut om vårdnad, boende och umgänge. Vid denna bedömning ska det fästas vikt vid barnets behov av umgänge med båda föräldrarna och risken att barnet far illa. Om det är möjligt, ska hänsyn tas till barnets vilja. Detta beror lite på hur gammal barnet är och dess mognad. Jag utgår från att ni har gemensam vårdnad om er son. Huvudregeln är då enligt FB 6 kap. 13 § att ni ska fatta alla beslut om barnet gemensamt, särskilt när det kommer till beslut som är särskilt ingripande för barnet. En flytt anses vara en sådan sak som är särskilt ingripande. Motsätter sig då pappan kan det bli svårt för dig att kunna flytta. Det du kan komma behöva göra då är att söka ensam vårdnad om barnet. Det kan dock vara, med beaktande av barnets bästa, svårt att få igenom eftersom den gemensamma vårdnaden i övrigt verkar fungera mycket bra. Det allra bästa är ju såklart om du och pappan kan komma överens. Precis som du skriver så är ju förhoppningsvis en flytt på tre mil, och dessutom till pappans hemstad, inte någon omständighet som skulle påverka ert barn negativt. Det finns en möjlighet att vända sig till socialtjänstens familjerättsenhet för frågor om vårdnad, boende och umgänge när man inte kan komma överens. De kan hjälpa er med medling, tips och råd och försöka komma fram till en lösning som fungerar framför allt för barnet, men även för er föräldrar. Länk till föräldrabalken: https://lagen.nu/1949:381 Hoppas mitt svar har hjälpt dig och lycka till! Med vänliga hälsningar
Kerstin EifrémRådgivare