Överlåtelse av egendom i dödsbo

En vän till min mor har 50% i ett odelat dödsbo. Kan han genom gåvobrev ge bort sin del i en fastighet som ingår i dösboet? Måste dödsboet fördelas/skiftas först?

Lawline svarar

Hej, Eftersom han ännu inte har ärvt egendomen från dödsboet kan han inte heller förfoga över den. Det står inte uttryckligen så i ärvdabalken, som reglerar dödsbon och arv, men framgår av systematiken. Om egendomen finns i dödsboet ägs den inte av arvingen som då inte har rätt att sälja eller ge bort den. Att man har rätt till 50% av ett dödsbo innebär att man har rätt till 50% av värdet av allting som finns där, man har inte nödvändigtvis rätt till en 50% andel av all egendom som finns i dödsboet. Vidare är utfästelse om gåva inte bindande, och för att överlåta en fastighet krävs att man följer formkravet enligt Jordabalkens 4:e kapitel; med mindre att överlåtelsen blir ogiltig. Avtal om att ingå ett sådant avtal enligt formkravet är inte heller bindande eftersom det i sig skulle innebära att man kringgick regeln.
Thomas HefnerRådgivare