Ersättning vid frihetsberövanden

Hejsan, jo det är så här att jag blev 2010 anhållen för våldsamt upplopp i stockholm när jag tittade på svenska cupen finalen. Jag bor i Helsingborg så jag hade åkt med supportertåget upp och hade varken bankkort eller kontanter med mig. Vi blev tagna av polisen innan matchen hade börjat och den började 16:00 sedan släppta tidigast 19:00 dagen efter. Jag hade en himla tur att 4 andra som jag kände också blev intagna, så jag kunde låna pengar av dem till flyget hem. Men jag fick sedan brev hemskickat om åtal och sedan att det var nerlagt i brist på bevis. Så min fråga är nu, kan jag anmäla för detta? För läste idag i tidningen om detta och det hade jag ingen aning om. Men det måste väl finnas kvar i något arkiv att jag blev kvarhållen där uppe? Jag fick dessutom betala 1400kr för en flygbiljett hem så vi var hemma i tid på måndag så folk kunde ta sig till jobbet. Detta är 1½ år senare, men som sagt jag har inte haft en aning om att jag kan anmäla för detta. Och jag fick inte veta om där var andra kvar som jag kände så jag kunde ta mig hem eller något. Och när jag berätta att jag inte hade pengar med mig eller kort sa de bara "synd ju".

Lawline svarar

Hej, Av uppgifterna som du lämnar är det oklart enligt vilken regel som du har frihetsberövats. Jag utgår dock ifrån att du har blivit anhållen. I sådant fall blir Lagen (1998:714) om ersättning vid frihetsberövande och andra tvångsåtgärder (https://lagen.nu/1998:714) tillämplig. Notera att lagen är tillämplig vid alla frihetsberövande. Lagen i sig förklarar endast under vilka omständigheter du har rätt till ersättning, och troligtvis är omständigheterna som du beskriver tillräcklig. Bl.a. skall man har varit anhållen i minst 24 timmar i sträck, vilket du har. För att få ut ersättning måste du alltså Eftersom det gäller en förmögenhetsskada så tror jag att du måste stämma staten. Eftersom det är ett ganska lågt belopp blir det då fråga om ett s.k. småmål, i vilket du inte tillåts ha din egen Advokat men istället får rätt till rättshjälp.
Thomas HefnerRådgivare