FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt08/04/2012

Fråga angående gåvoskatt

Hej ! Jag har efter en tid ekonomiska problem komit upp på fötterna rejält efter en stor spelvinst. Min far ställde upp ekonomisk och tog banklån för att försöka hjälpa mig när mitt liv rasade. Nu har jag betalat tillbaka denna skuld och har tänkt ge farsgubben en större summa + att jag gärna skulle vilja ge honom en gåva som skulle kunna likna en pensionsutbetalning ( denna gåva är en del av mina ränte intäckter ), går det att lägga upp en gåva som betalas ut typ den 18:e varje månad eller skriker Skatteverket rakt ut då ? Eller ska man ge honom samma summa fast på årsbasis och låta han själv föra mellan egna konton ?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Arvsskatten och gåvoskatten är sedan utgången av 2004 avskaffad. Du kan alltså disponera gåvan till din far på det sätt du själv önskar, utan att utlösa någon skatteeffekt. Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare