Konkludent handlande efter uppsägning

Vi säljer en tjänst genom tillsvidareavtal. Detta betalas via autogiro. En kund har missat att betalakom efter ett antal månader., det skickades en uppsägning skriftligt. Kunden uppger sig inte ha tagit emot denna. Skulden betalades och ingen informerade om att avtalet sagts upp. Efter detta har inga dragningar gjorts på autogirot. Nu vill kunden att avtalet ska vara fortsatt giltigt och anser inte att vi fullgjort vår uppfyllningsplikt. Gäller avtalet i det här läget ?

Lawline svarar

Tack för din fråga. Det är enklare för den ena avtalsparten att visa att man sagt upp ett avtal, än för den andre att visa att så inte skett. Vidare bör man kunna ställa krav på ett vinstdrivande företag att de dokumenterar sina affärer, så att de bland annat ska kunna visa att de fullgjort sina avtalsskyldigheter. Därför torde bevisbördan ligga på er i fråga om huruvida uppsägning skett. Ett avtal kan dock vara fortsatt giltigt även om uppsägning skett på ett korrekt sätt. Så kan vara fallet om avtalsparten efter uppsägningen agerar som om avtalet fortfarande består, så kallat konkludent handlande. I detta fall har kundens påstående lämnats utan invändningar. Det kan inte krävas att konsumenten ska besitta några djupare kunskaper i avtalsrätt, vilket däremot kan krävas av ett seriöst företag. Efter uppsägningen har företaget tagit emot betalning av kunden för sina tjänster utan invändning om avtalets giltighet. Därmed har såväl företaget som kunden handlat konkludent, och avtalet måste anses vara fortsatt giltigt.
Lars BålmanRådgivare