Bouppteckning

Hej, frågar för min mormor då jag tror hon blir lurad. Det är så att 27 mars 2011 avled hennes brors enda son, och nu 18 januari 2012 avled även brodern efter år på hem. Det fanns inga testamenten efter varken brodern eller broderns son, däremot en sambo till sonen. Som jag förstått är mormor enda avrvtagaren efter sin bror. Och hennes bror borde ärvt från sin son efter eventuell bodelning som sonens sambo kan ha krävt. Nu är det som så att min mormor, va på bouppteckning efter sin bror i veckan då dom närvarande va, sonens sambo, min morbror som egentligen bara körde mormor dit, samt nån från begravningsbyrån. Bara där undrar jag om allt gått rätt till? Sen vet vi att det borde ha funnits en fastighet som sonen ägde och 2 fastighetet som brodern borde ägt, varav den ena en sommarstuga, som har en del affektionsvärde även för oss barnbarn. Det tros även ha funnits en del besparingar, och lösore. Det enda som togs upp på bouppteckningen var ca 15 diverse saker utan värde såsom nån ljusstake, etc etc.. Mormor är gammal och lite virrig speciellt vid ett sånt här tillfälle och skrev på nåt papper där. Nu undrar vi om allt det här verkligen har gått rätt till och om/hur man kan ta reda på om det finns fastigheter, pengar och lösöre som borde har tagits upp. Vad kan man göra nu? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga! Jag kan inte ge dig något fullständigt svar utifrån de uppgifter du har angett, men generellt sett gäller följande: Under förutsättning att din mormors brorson inte hade några avkomlingar samt att han inte hade upprättat något testamente när han avled ska all egendom som brorsonen lämnade efter sig ha tillfallit din mormors bror som enda arvinge utifrån andra arvsklassen, se 2 kap 2 § st. 1 ärvdabalken. Brorsonens sambo hade ingen rätt att ta del av hans kvarlåtenskap om det inte fanns något testamente. Det enda sätt hon kan ha fått del av brorsonens egendom är om hon begärt bodelning utifrån 2, 8 och 18 §§ sambolagen. Det är dock inte möjligt att på detta sätt överta en fastighet som den andre sambon äger. Detta innebär att din mormor brors bör ha fått brorsonens fastighet (samt all övrig egendom som inte tillfallit sambon vid en eventuell bodelning) vid arvsskiftet efter denne. I den mån fastigheten ingick i kvarlåtenskapen skall den, tillsammans med all övrig egendom, tillfallit din mormors bror vid arvsskiftet. Om din mormors bror inte hade några avkomlingar när han avled är det helt riktigt att din mormor var hans enda arvinge och att hon var berättigad till all hans egendom, detta utifrån 2 kap. 2 § st. 2 ärvdabalken. Och utifrån vad du skriver måste denna samlade egendom omfattat betydligt mer än några enstaka föremål. Jag kan inte uttala mig säkert om vad det var för dokument din mormor skrev under, men det kan vara så att hon godkände att bouppteckningen (förteckningen över samtliga skulder och tillgångar i broderns dödsbo) var korrekt upprättad. Detta kan utgöra ett problem. Det kan dock vara möjligt att ogiltigförklara godkännandet genom att dra analogier från avtalslagen kapitel 3 om rättshandlingars ogiltighet i den mån din mormor blivit viseledd att skriva på dokumentet eller att någon utnyttjat hennes ställning. Vilka som ska delta vid en bouppteckning framgår av 20 kap. 2 § ärvdabalken. Förutom samtliga delägare i dödsboet (i detta fall endast din mormor) skall två gode män närvara. Om så inte varit fallet kan det finnas en möjlighet att få uppteckningen ogiltigförklarad utifrån formfel. Annars finns en möjlighet att justera en felaktig bouppteckning utifrån 20 kap 10 § genom att göra tillägg till den redan upprättade bouppteckningen. De aktuella lagrummen går att läsa på www.lagen.nu Jag råder dig att anlita professionell juridisk rådgivning för att utreda frågan ytterligare Vänligen
Malin AxelssonRådgivare