Ensam vårdnad

Hej.. Min sambo har ensam vårdnad över sin 14 år gamla dotter sedan hon föddes. Pappan i fråga har inte varit aktiv på något sätt förutom kortare perioder från och till och nu är tanken att han ska flytta närmare och därmed pratar han med flickan om att hon ska börja bo där varannan vecka. Flickan är med på det men min sambo anser att det kommer gå ut över skolan då det handlar om 4 mils enkel resa för att komma till skolan. Barnen brukar ju få lov att bestämma efter 12 års ålder men vad är det som gäller och hur mycket har min sambo att säga till om i detta fallet. Självklart går barnen i första hand men då ingen förutom pappa och dotter tror att detta kommer fungera hur går vi då till väga. Vad kan vi göra och hur?

Lawline svarar

Hej, Om en förälder har ensam vårdnad om ett barn har denne förälder rätt att ensam bestämma i juridiska frågor som rör barnet. Föräldern som har ensam vårdnad behöver således inte inhämta den andre förälderns (umgängesförälderns) samtycke i dessa frågor. Exempel på frågor som en förälder med ensam vårdnad själv kan fatta beslut om är var barnet ska bo, var barnet ska vara folkbokfört, vilken skola barnet ska gå på etc. Exempel på frågor som den förälder som har ensam vårdnad däremot inte kan besluta om är hur umgängesföräldern ska klä barnet, vilket mat barnet ska äta etc. Sådana vardagsnära beslut får fattas av den förälder som för tillfället har hand om barnet. Så länge mamman har ensam vårdnad kan hon alltså själv besluta vart dottern ska bo, detta oavsett vad pappan och dottern tycker. Däremot kan pappan, om han inte tycker att umgänget är tillräckligt, vända sig till en domstol och begära mer umgänge. Han har även möjlghet att ansöka om att få gemensam vårdnad. Vid en eventuell rättegång har domstolen alltid barnets bästa för ögonen, och ju äldre barnet är och ju tydligare barnet kan uttrycka sin önskan desto mer beaktas barnets vilja. Sammanfattningsvis, så länge mamman har ensam vårdnad är det hon som bestämmer var barnet ska bo. Jag hoppas att detta besvarat din fråga. Lycka till! Vänligen,
Elin SchmidRådgivare