Arvtagaren avlider innan arvskiftet - arvet ingår i arvtagarens dödsbo

Hej! Vad händer när en arvtagare dör i ett oskiftat dödsbo? Tar dennes arvingar över arvet direkt vid skiftet eller ska arvet först till den avlidne arvtagarens dödsbo. Kan de nya arvtagarna ta del av arvet direkt, under förutsättning att de är överens om detta.

Lawline svarar

Hej Det framgår av 1 kap. 1 § Ärvdabalken att "Arv kan tagas endast av den som lever vid arvlåtarens död". En arvtagare som lever vid arvlåtarens död har således rätt till arv efter denne. Av 18 kap. 1 § 3 st. Ärvdabalken, fragår att en arvinge som är beroende av att en arvtagare har avlidit är delägare i arvtagarens bo men inte i arvlåtarens (se https://lagen.nu/1958:637#K18P1S3). Arvet ska alltså skiftas till den som ursprungligen hade rätt till arv vid arvlåtarens bortgång. Om arvskifte skett eller ej påverkar således inte rätten till arv. Arvet ska därför gå till arvtagaren och ska i detta fall ingå som en tillgång i dödsboet efter denne. Med vänliga hälsningar
Mari-Helen SchöllinRådgivare