Preskriptionstid för fordran på skadestånd i anledning av brott

Hej, Jag dömdes för misshandel i tingsrätten 2010. Brottet skall ha begåtts 2006. Jag var misstänkt och åtalad för grov misshandel, men dömdes för misshandel. Jag anhölls och häktades 2009. Släpptes efter 5 dagar. Jag blev dömd att betala skadestånd. Målsägande har än idag (2012) inte begärt att jag ska betala skadeståndet. Jag vill fråga om när preskriberas skadeståndet?

Lawline svarar

Hej Regler om preskription kan du finna i preskriptionslagen, https://lagen.nu/1981:130. Att du är skadeståndsskyldig innebär att den skadelidande har en fordran på dig. Huvudregeln är att fordringar på skadestånd i anledning av brott preskriberas tio år efter uppkomsten enl. 2§ preskriptionslagen. Dagen för den skadegörande handlingen räknas normalt som tidpunkten för fordrans uppkomst. 3§ preskriptionslagen innebär att preskriptionstiden för fordringar på skadestånd i anledning av brott kan förlängas över tio år i vissa fall. Denna bestämmelse är inte aktuell i ditt fall. Eftersom brottet skulle ha begåtts 2006 så preskriberas målsägandes fordran på skadestånd 2016 om inte ett preskriptionsavbrott inträffar dessförinnan. Att preskriptionsavbrott inträffar innebär att tiden kommer att förlängas ytterligare, se 5-7§§ preskriptionslagen. Med vänliga hälsningar
Johan CorellRådgivare