FrågaFAMILJERÄTTBodelning20/03/2012

Lilla basbeloppsregeln för sambos

Min svärmor blev lämnad ensam då hennes sambo avled i januari 2012. De hade levt tillsammans i nästan 30 år och de senaste 8 åren varit skrivna på samma adress. Inget testamente fanns. Enligt sambolagen 2003:376, 18§ tyder jag det som att hon har rätt till två gånger dagens prisbasbelopp om behållning finns som täcker detta, vilket det gör. Är det rätt upfattat? Eller fins det avsteg från detta? Anledning till frågan är, att den advokat den avlidnes barn, dvs. brösTarvingar talat meed säger att hon(svärmor) ej har rätt till något då inget testamente finns.

Lawline svarar

Hej! Enligt 18 § har din svärmor, men inte dödsboet, rätt att kräva bodelning till följd av sin sambos dödsfall. Vid en bodelning mellan sambos ska enbart samboegendomen delas. I 3 § finns huvudregeln om vad som är samboegendom: _"Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning"_ En bostad anses som samboegendom om den införskaffats med syftet att användas av dem tillsammans som sambos. Likaså gäller om de har köpt t.ex. en soffa till deras bostad. Vem som har betalat egendomen spelar ingen roll. Nu till din kärnfråga. 18 § 2 st. behandlar lilla basbeloppsregeln och gäller +enbart+ samboegendom. Så din svärmor har rätt att få samboegendom upp till ett totalt värde av 2*44 000= 88 000 kr (2012). Här är ett exempel: Mannen har avlidit och han lämnar efter sig en bostadsrätt värderad till 400 000 kr med lån på 360 000 kr. Samt bohag för 30 000 kr. Eftersom att bostadsrätten och bohaget är införskaffat för deras gemensamma användning är den att betrakta som samboegendom. Mannen lämnar alltså efter sig samboegendom till ett värde av 70 000 kr (efter avdrag för skulder). Den efterlevande kvinnan har bohag (samboegendom) värderat till 30 000 kr. Totalt har de alltså samboegendom till ett värde av 100 000 kr som enligt huvudregeln ska delas lika, dvs. 50 000 kr var om den efterlevande sambon begär bodelning. Men här blir lilla basbeloppsregeln aktuell. Enligt den har hon rätt till samboegendom till ett värde av 88 000 kr. Alltså får hon behålla sina 30 000 kr samt att mannens dödsbo får betala henne resterande belopp upp till 88 000 kr, dvs. 58 000 kr. Mannens dödsbo får således 12 000 kr kvar. Så utan att veta hur mycket samboegendom din svärmor har är det omöjligt för mig att säga om hon har rätt till något. Men jag hoppas jag klarlagt rättsläget för dig. Du finner sambolagen här https://lagen.nu/2003:376 Ett stort lycka till!
Oscar SundholmRådgivare