Förtal

Hej, En anställd har kallat mig under ett samtal (med vittne): *ett jävla svin *en fascist *en idiot *efterbliven *uttryckte sig förnedrande om min härkomst Saken är nu anmäld på personalavdelningen och facket. Det jag undrar är om den personen har begått ett brott som förtal eller förolämpning? Går det att även polisanmäla? Tacksam på förhand för svar!

Lawline svarar

Hej! Förtal och förolämpning straffbeläggs i 5:e kapitlet brottsbalken (https://lagen.nu/1962:700). Skillnaden är främst vem meddelandet riktar sig till. Då en annan person funnits närvarande vid samtalet kan det vara fråga om förtal enligt 5:1. Det som sagts kan anses vara ägnat att utsätta dig för andras missaktning, då det är av nedsättande art. Både förtal och förolämpning ska som huvudregel åtalas av målsäganden enligt 5:5 brottsbalken. Det innebär att du måste föra enskilt åtal. Hur det går till stadgas i 47 kapitlet rättegångsbalken (https://lagen.nu/1942:740#K47). Om det av särskilda skäl anses påkallat från allmän synpunkt får dock åklagare väcka åtal. Det förutsätter att du som målsägande angiver brottet, det vill säga polisanmäler det. Hoppas svaret har hjälpt dig! Med vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare