Dolt fel i villa?

Vi köpte en villa för 6 år sedan. Nu har vi upptäckt att det är bakfall i avloppet i tvättstugan vilket tenderar att orsaka stopp i avloppet. Är detta ett dolt fel som vi kan reklamera till säljaren? Vidare är rördragning av avloppsrör i badrummer på övervåningen ner i källaren felaktig i det att det är 90 gradigt ist för 45 gradigt. Är detta ännu ett dolt fel som vi kan reklamera?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Då jag inte vet vilken undersökning av fastigheten som gjordes vid tillfället för köpet samt hur dessa fel då kunde upptäckas blir det i princip omöjligt för mig att svara på din fråga. Det jag kan göra är att generellt berätta om hur bedömningen går till i såna här fall. Reglerna om köp av fastighet återfinns i Jordabalkens (JB) 4 kapitel. I 4:19 JB finner du bestämmelsen om faktiska fel i fastigheten. Andra stycket i paragrafen handlar om köparens undersökningsplikt vid köptillfället. Denna plikt är mycket långtgående för köparen. Om köparen själv inte är tillräckligt kunnig ska fackman genomföra undersökningen. Undersökningen ska genomföras så noga det är möjligt utan att göra åverkan på fastigheten. Det ska också sägas att behovet av noggrannhet påverkas av husets allmänna skick. Har man exempelvis tittat på ledningar och så vidare och skicket i stort är bra, finns en större chans att nå framgång med att åberopa dolt fel. Om säljaren uttryckt att något specifikt är felfritt med vetskap om att det inte är det, eller tigit om något som köparen bör veta avseende skicket, kan det också påverka bedömningen till köparens fördel. Har säljaren friskrivit sig gäller förstås motsatsen. Frågan ni bör ställa er är alltså: Hade en tillräckligt kunnig person kunnat upptäcka felet genom att se, höra, känna eller lukta utan att exempelvis bryta upp en vägg? Jag skulle rekommendera er att börja med att titta på besiktningsprotokollet och vad som undersöktes vid köpet, samt om avvikelser fanns. Vill ni gå vidare med detta anser jag att ni bör kontakta en advokat. Hoppas ni fått lite klarhet! Länk till Jordabalken: https://lagen.nu/1970:994 Med vänlig hälsning,
Linn TorstenssonRådgivare