Giftorättsgods

Min mors man har dött, han hade 4 döttrar sen tidigare. De var gifta, inga gemensamma barn, inget testamente eller äktenskapsförord finns. Ska min mors fonder aktier och kontanter tar upp i bouppteckningen? Tack Mors döttrar

Lawline svarar

Hej! Om de var gifta och inte hade skrivit något, eller att din mamma fick aktierna/fonderna som gåva/testamente där det stod att de ska vara enskild egendom, alltså enbart hennes så ska all egendom som finns vara med i dödsboet. Enligt lagen ska all egendom tas upp i bouppteckningen, vilket även betyder kontanter som finns på bankkonton. Reglerna finns i 7 kapitlet Äktenskapsbalken (https://lagen.nu/1987:230)Sedan delas det på hälften och din mors mans barn får dela på hans del. Med vänlig hälsning
Louise ModinRådgivare