Vem har rätt att taga arv?

Hej, min far gick bort förra året och en bouppteckning görs nu givet det testamente som skrivits av far. Vi är 4 syskon som ärver. Dock är ett syskon försvunnet sedan 10 år och en process att dödförklara honom är nu igång. Denna process är startad EFTER det att far gick bort och i testamentet ärver han lika stor del som vi övriga 3 syskon. Min fråga är: vem ärver hans del då dödförklaringen har gått igenom, (kommer att ske i juli månad: Är det vår gemensamma biologiska mor som skiljde sig från far för 20 år sedan eller delas hans arv upp på oss övriga 3 syskon?

Lawline svarar

Hej, När dödförklaringen efter ert syskon är färdigställd kommer en dödsdag att fastställas för honom. Enligt 8 § 2 st. i lagen om dödförklaring stadgas att dödsdagen ska anses vara den dag som är den mest sannolika dödsdagen. Går en sådan dag inte att fastställa, ska som dödsdag anses sista dagen i den månad då den försvunne veterligen senast var vid liv. Eftersom du nämner att ert syskon varit försvunnet sedan 10 år kommer hans dödsdag troligtvis att fastställas till en tid långt före det att din far gick bort. I 1 kap. 1 § ärvdabalken (ÄB) sägs att endast den som lever vid arvlåtarens död kan taga arv av denna. Sett till detta, och med tanke på att dödförklaringen efter ert syskon med all sannolikhet kommer att leda till att han anses ha gått bort långt före er far, blir det endast ni tre övriga syskon som är arvsberättigade. Dock har, som du nämner, redan bouppteckning upprättats och ert syskon har därigenom gjorts arvsberättigad eftersom han ännu inte dödförklarats när denna upprättning företogs. Då han gjorts arvsberättigad ska hans arvsdel, enligt 2 kap. 1 § ÄB, i första hand ärvas av hans barn – men då några sådana inte finns har hans föräldrar (därmed er mor) istället rätt att taga arv efter honom (se 2 kap. 2 § ÄB). Lag om dödförklaring hittas här: https://lagen.nu/2005:130 Ärvdabalken hittas här: https://lagen.nu/1958:637 Med vänlig hälsning Elin Sjörén
Elin SjörénRådgivare