Förtal

hej tänkte fråga om man får sätta ut detta på facebook. eller kan jag anmäla hon som har skrivit detta.eller är detta ärekränkning mvh jessica för ca: 3 år sedan så hade vi vänner som behövde vår hjälp med ekonomin, vi ställde upp och tog ett lån på banken åt dom!!! i dag ångrar vi det djupt,de har nu inte betalat in en enda krona på 5 månader och hela summan är på väg till inkasso!!!! kan säga som så här att inom kort så avslöjar jag vad dom heter så inte någon annan faller för deras vänskap och gör samma idiotiska sak som vi gjorde!!!!!!!

Lawline svarar

Hej Jessica! Förtal är ett ärekränkningsbrott som regleras i brottsbalken 5 kap. 1 paragrafen (se https://lagen.nu/1962:700) För att någon ska kunna åtalas för förtal krävs att rekvisiten i paragrafen är uppfyllda. En person måste ha utpekat en annan som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller lämnar uppgift som är ägnad att utsätta personen för andras missaktning. I ditt fall är det att lämna uppgift som är ägnad att utsätta person för andras missaktning som är relevant. Det spelar ingen roll om det är sanna eller falska uppgifter, detta kan leda till förtal ändå. I paragrafen finns dock undantag då man Inte kan bli åtalad för förtal. Detta är om personen var skyldig att uttala sig eller med hänsyn till omständigheterna var försvarligt att lämna uppgiften. För att förtal ska bli aktuellt krävs det även att meddelandet fått en spridning, vilket det väl kan få över internet. Det ska även vara av nedsättande karaktär. Endast ett värdeomdöme att någon t.ex. är ful kan inte klassas som förtal. Så att någon sprider dessa uppgifter kan vara förtal, dock brukar inte detta leda till allmänt åtal speciellt ofta. Allmänt åtal betyder att du gör en polisanmälan, och en åklagare väljer att ta upp detta till åtal om det finns ett allmänintresse att detta avgörs. Blir det inget åtal kan man emellertid själv driva en brottsmålsprocess, ett så kallat enskilt åtal. Detta kan dock bli väldigt kostsamt för dig om du förlorar processen. En polisanmälan kan som sagt alltid göras, men det är tyvärr ganska sällan detta tas upp till allmänt åtal. Med vänliga hälsningat
Lawline RådgivareRådgivare