Parkering med p-skiva

Hej ! Undrar om parkeringsvakt har rätt att böta min bil ifall : jag har parkerat på p-plats skyltat med p-skiva 2tim. jag kom klockan 8:50 och ställde p-skivan kl. 9:00. Vid tiden runt 11:00 kom jag tillbaka och vred skivan till kl 11:00 och gick tillbaka till centrum för att jag var inte klar med mina ärende . kommer jag tillbaka vid rund 12:00 så ser jag böter där står att jag har inte lämnat platsen efter 2 timmar fast skivan stod å¨rätt klockslag

MVH Artur

Lawline svarar

Hej Artur!

I detta fall verkar det som att din bot är helt korrekt. Om det står parkering 2 timmar så är det detta som gäller. Denna begränsning finns för att bereda andra bilister plats på parkeringen.

Att endast flytta fram p-skivan innebär inte att du parkerat på nytt. Vissa utnyttjar dock detta system och endast förflyttar bilen till en annan ruta, och sedan ändrar till det nya klockslaget. Detta har dock enligt avgöranden från Högsta Domstolen inte ansetts vara en ny parkering.

På flera p-skivor står det även att tiden inte får ändras under pågående parkering. Men om du tycker att din bot är felaktig kan du alltid överklaga, men troligtvis så kommer du vara tvungen att betala din bot för att du har ändrat tiden på p-skivan undertiden du stod parkerad.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare