Hur ska bostadsrätten ärvas?

Min släkting köpte en bostadsrätt maj 2008. Hans fru avled nov 2007. Bostadsrätten var tidigare deras hyreslägenhet. Ingen bodelning har skett efter hans fru död. De har inga barn. Min släkting har i sitt testamente förordat mig och min bror som arvtagare. Hur kommer bostadsrätten att ärvas, med eller utan hans avlidna frus släktingar?

Lawline svarar

Hej, Varför det inte företogs någon bodelning efter din släktings frus död är för att det i ärvdabalkens (ÄB) 3 kap. 1 § stadgas att efterlevande make har rätt att ärva allt efter den först avlidne maken. Din släkting var alltså ensam arvtagare vid sin frus död. Fruns släktingar har dock rätt till efterarv nu, vid din släktings död. De har således rätt till att få ut det arv de inte fick ut vid sin släktings död. I 3 kap. 2 § ÄB föreskrivs att släktingar, till den först avlidne maken (alltså din släktings frus släktingar), har rätt till hälften av den efterlevande makens bo. Denna rätt får efterlevande make inte heller inkräkta på genom ett testamente. Fruns släktingar har alltså rätt att få ut hälften av din släktings kvarlåtenskap. Detta innebär att om bostadsrätten, som testamenterats till dig och din bror, är värd mindre än hälften av din släktings samlade tillgångar kan du och din bror ärva denna utan att dela den med fruns släktingar. Om den dock upptar mer än hälften av din släktings samlade tillgångar så inkräktar testamentet på fruns släktingars arv, vilket är otillåtet, och de har då rätt att också ta del av bostadsrätten. Då äger du och din bror således bostadsrätten tillsammans med fruns släktingar, vilket eventuellt kan lösas genom att någon köper ut de andra. Ärvdabalken hittar du här: https://lagen.nu/1958:637 Med vänlig hälsning Elin Sjörén
Elin SjörénRådgivare