Ogiltig gåva?

Hej! Min far fick besked om dödlig sjukdom och avled ca 3 månader senare, efter att ha blivit akut sämre den sista veckan då han hamnade på sjukhus. Den sista tiden innan sjukhuset var han kraftigt medicinerad med morfin och precis innan han gick in i det absoluta slutskedet gav han bort en gåva till en person som inte är en släkting. Hon har alltså ingen arvsrätt, så det kan inte räknas av, men vad gäller här? Det finns inget gåvobrev upprättat. Kan dödsboet kräva tillbaka gåvan (som var värdefull)? Om hon inte gör det, ska det polisanmälas och räknas som stöld? Vad jag förstår ligger också detta utanför en eventuell "arvstvist", etersom personen i fråga inte är släkt, så det är en egen "process" stämmer det?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Det stämmer som du skriver att det inte är fråga om en arvstvist i detta fall, då gåvomottagaren inte ingår i arvskretsen. Din far hade rätt att förfoga över sin egendom och ge gåvor till vem han önskade (förutsatt att han inte hade en maka vid liv, men jag tolkar din fråga att så inte var fallet). Att ge en gåva är en form av avtal och därför är avtalslagen tillämplig. I avtalslagen finns en del olika regler om när ett avtal ska anses vara ogiltigt. I 31 § anges att om någon har utnyttjat annans trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende ställning till att taga eller betinga sig förmåner, som står i uppenbart missförhållande till vederlaget, är rättshandlingen ogiltig. I 33 § anges att en rättshandling där omständigheterna är sådana att det skulle strida mot tro och heder att med vetskap om dem åberopa rättshandlingen, och den person gentemot rättshandlingen företogs visste om detta, rättshandlingen är ogiltig. Vidare finns i 36 § en generell "ogiltighetsklausul" där avtalet kan förklaras ogiltigt med hänsyn till avtalets innehåll, omständigheterna vid avtalets ingående, senare inträffade förhållanden eller omständigheterna i övrigt. Att din far vad kraftigt medicinerad och kanske inte vid sina sinnes fulla bruk kan vara en sådan omständighet som gör att avtalet (alltså gåvan) kan förklaras ogiltig. Om du vill göra gällande att avtalet inte är giltigt är detta en civilrättslig process som förs vid tingsrätten och det är dit du vänder dig med en stämningsansökan. Hoppas mitt svar har hjälpt dig! Vänliga hälsningar
Kerstin EifrémRådgivare